آموزش تهیه بوم مدل کسب و کار

در این دوره، آموزش تهیه بوم مدل کسب و کار توسط پویا محمدی و براساس مدل ارائه شده توسط تیم کلارک آموزش داده شده است. مهمترین ویژگی‌های این دوره:

9 مقاله کوتاه
کاملا کاربردی
پشتیبانی مستقیم توسط نویسنده
آسان و قابل اجرا برای همه
کاملا رایگان



فهرست مطالب:

بخش اول: بوم مدل کسب و کار چیست؟

بخش دوم: آنالیز مشتریان

بخش سوم: ارزش پیشنهادی

بخش چهارم: کانال های توزیع

بخش پنجم: ارتباط با مشتریان

بخش ششم: محاسبه هزینه و درآمد

بخش هفتم: منابع کسب و کار

بخش هشتم: فعالیت های کلیدی

بخش نهم: شرکای کسب و کار


۱۵ مرداد ۱۴۰۱

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش اول: مقدمه

برای این که بدانیم چه نیازی به تهیه بوم مدل کسب و کار داریم، لازم دیدم ابتدا مقدمه کوتاهی را عرض کنم. امروزه بیشتر جوانان در جستجوی راهی برای کارآفرینی، افزایش درآمد و پایان دادن به شرایط سخت زندگی کارمندی هستند. همه ما این را می دانیم که دنیای امروز دنیای تغییر است.
۱۳ شهریور ۱۴۰۱

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش دوم: آنالیز مشتریان

همانطور که در بخش اول مقاله تهیه بوم مدل کسب و کار بیان شد، مشتریان اولین جزء از یک بوم مدل کسب و کار هستند و این امر خود نشان دهنده اهمیت مشتریان است.
۳ مهر ۱۴۰۱

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش سوم: ارزش پیشنهادی

در حین کار بر روی بوم مدل کسب و کار خودتان، لازم است به ارزش پیشنهادی به مشتری هم فکر کنید. ارزش پیشنهاد شده به مشتری همان عاملی است که قرار است باعث برتری شما شود. اگر ارزش پیشنهادی به درستی طراحی شده باشد، می‌تواند کسب و کار شما را در بازار متمایز کرده و شما را در جایگاهی جلوتر از رقبا قرار دهد.
۹ مهر ۱۴۰۱

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش چهارم: کانال های توزیع

منظور از کانال های توزیع در مدیریت کسب و کار، زنجیره‌ای از واحدهای سازمان یا زنجیره‌ای از کسب و کارها است که یک کالا یا خدمات باید آن را طی کند تا به دست مصرف کننده نهایی برسد.
۲۰ مهر ۱۴۰۱

تهیه بوم کسب و کار – بخش پنجم: ارتباط با مشتریان

در حین ایده پردازی و نگارش بوم مدل کسب و کار و برنامه ریزی برای ارتباط با مشتریان خود به این نکته دقت کنید که ارتباطات خوب و موفق از اساس یک کسب و کار موفق است. بدون داشتن برنامه‌ای برای ارتباطاتتان با مشتری‌ها، این احتمال وجود دارد که تلاش‌هایی را انجام دهید که ناخواسته به برندتان آسیب وارد کنند.
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش ششم: محاسبه هزینه و درآمد

این بخش از آموزش تهیه بوم مدل کسب و کار مربوط به محاسبه هزینه و درآمد کسب و کارمان است. در این مقاله به طور خلاصه و در عین حال کاربردی، به جزئیات مربوط به هزینه و درآمد کسب و کار می‌پردازیم.
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش هفتم: منابع کسب و کار

یکی از بخش های مهم در نوشتن بوم مدل کسب و کار منابع کسب و کار است. این کار به معنای برنامه ریزی برای منابعی است که کسب و کار به آنها احتیاج دارد.
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش هشتم: فعالیت های کلیدی

همانطور که از عنوان آن پیداست، فعالیت های کلیدی مهمترین وظایفی هستند که یک کسب و کار باید برای رسیدن به هدف تجاری خود انجام دهد. برای موفقیت، یک شرکت باید اقدامات مهم و کلیدی را انجام دهد که به طور پایه‌ای به الگوی تجاری آن شرکت ارتباط دارند.
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

تهیه بوم مدل کسب و کار – بخش نهم: شرکای کسب و کار

شرکای کسب و کار شما در بوم مدل کسب و کار اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارند. معمولا کارآفرینان ایده‌هایی را دارند که اجرای آنها بدون کمک دیگران امکان پذیر نیست. این کمک می‌تواند به صورت سرمایه گذاری نقدی بر روی ایده کسب و کار باشد و یا این که ممکن است ارائه خدمات تخصصی و یا سایر موارد مورد نیاز باشد.


درباره پویا محمدی

دارنده مدرک MBA از دانشگاه People آمریکا
تجربه هدایت 3 پروژه تجارت الکترونیک
تجربه مدیریت اجرایی، بازاریابی و بازاریابی آنلاین در 4 استارتاپ
تجربه فروش و بازاریابی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
مشاوره و همکاری در بیش از 10 تحقیق علمی و پایان نامه در زمینه طرح کسب و کار و طرح بازاریابی استراتژیک
سخنران و مولف در زمینه کارآفرینی و توسعه فردی 

 
  • مینا زمانی
    سلام مقاله خوب و مفیدی بود. مطلب درباره تهیه بوم کسب و کار زیاده. اما کمتر سایتی رو دیدم که در نوشتن بوم به کانال های توزیع و یا کلا راه های ارائه خدمات به مشتری ها اشاره کنه. معمولا هم افراد در ایده های کسب و کارشون این قسمت رو نادیده میگیرن تا این که در عمل به مشکل برخورد می کنن و تازه اون موقع یه فکری می کنن. اما چه بهتر که از همون اول و در بوم کسب و کارمون به این فکر باشیم.
    مینا زمانی
  • علی ملانوری
    سلام؛ و تشکر فراوان بابت این سری مقاله کاربردی و عالی. کسانی که تهیه بوم کسب و کار یک صفحه‌ای و همچنین تهیه طرح کسب و کار را آموزش می‌دهند، معمولا تنها یک مقدمه گذرا را در وبسایت‌ها ارائه می‌کنند و به جزئیات کاربردی نمی‌پردازند. در حالی که مدیر پویا در این مقالات تمام جزئیات مورد نیاز برای تهیه بوم مدل کسب و کار را ارائه کرده است.
    علی ملانوری
  • نامداری
    خیلی ممنون از این دوره خوب که سخاوتمندانه به صورت رایگان ارائه شده. ای کاش که مدیر پویا محتوای بیشتری توی سایتش ارائه میداد. یه سایت خوبم که پیدا می کنیم محتواش کم و محدوده. با اجازه من به عنوان فردی که مهارت های مدیریتی رو در دانشگاه تدریس می کنه، قصد دارم تجربه خودم رو با کسانی که احتمالا این نوشته رو می خونن به اشتراک بذارم. مشکل خیلی از افرادی که می خوان استارتاپ راه اندازی کنن این هست که روی محصول و خدماتی که می خوان ارائه بدن تمرکز می کنن ولی برای تهیه یک بوم کسب و کار زیاد انگیزه ندارن و چنین کاری رو ضروری نمی دونن. ولی من فکر می کنم علاوه بر انجام کارهای اجرایی کسب و کار لازمه که مدیران اجرایی و یا حتی مدیران بازاریابی به تهیه سندهای استراتژیک کسب و کارشون هم فکر کنن. بوم مدل کسب و کار، طرح کسب و کار و طرح بازاریابی از جمله این موارد هستن. با آرزوی پیروزی برای شما
    نامداری
  • سمانه حاجی زاده
    خیلی ممنون از سایت خوبتون. آقای محمدی من ۲ سال پیش در دوره کسب و کارهای آنلاین شما شرکت کرده بودم. امروز که در مورد بوم مدل کسب و کار جستجو کردم دوباره سایت شما رو پیدا کردم و خیلی ذوق زده شدم از این که این مطالب رو تو سایتتون به رایگان برای استفاده کننده ها قرار دادید. من یک سال بعد از این که کسب و کار خودم رو راه اندازی کردم، به این نتیجه رسیدم که بدون تهیه مدل کسب و کار نمی تونم روی ایده اصلی خودم متمرکز باشم و لازمه که حتما یه مدل بر اساس بوم مدل کسب و کار داشته باشم. من کتاب مدل کسب و کار تیم کلارک رو هم خریدم و خوندم. ولی فکر می کنم مطالب وبسایت شما به خوبی مطالب این کتاب رو تکمیل کرده. برای من که خیلی مفید بود و حالا دیگه بوم نوشته شده کسب و کار و کارآفرینی خودم رو دارم و می تونم ازش استفاده کنم. دعا می کنم همیشه موفق باشید. شما مهمترین و با ارزشترین درس های موفقیت رو به من دادید.
    سمانه حاجی زاده

پرسش‌های متداول درباره آموزش بوم مدل کسب و کار

 
1بوم مدل کسب و کار چیست؟
بر اساس مدل پیشنهاد شده توسط تیم کلارک، بوم مدل کسب و کار (به انگلیسی: Business Model Canvas) را می توان در قالب سندی یک صفحه‌ای تهیه کرد که از چند قسمت مشخص تشکیل می‌شود. این اجزا قرار است مدل درآمدی یک کسب و کار را توجیه کنند و به کارآفرینان و سرمایه گذاران بگویند چرا این کسب و کار می‌تواند وجود داشته باشد. در این دوره با اجزای این مدل آشنا می‌شویم.
2چرا به بوم مدل کسب و کار نیاز داریم؟
همه ما این را می‌دانیم که دنیای امروز دنیای تغییر است. از جمله همین تمایل بیشتر به انجام کارهای مستقل و مطابق با سلیقه و علاقه مندی‌های فردی، خودش نشان یک تغییر مهم و رو به جلو می‌باشد. در این شرایط، هر کدام از ما باید بتوانیم شانس خود را برای رسیدن به اهدافمان تا حد ممکن افزایش دهیم. برای رسیدن به هدف هم نیاز به یک مدل شفاف داریم. این مدل همان بوم مدل کسب و کار است که باید آن را از پیش تهیه نماییم. بدون داشتن چنین مدلی نمی‌توانیم تمام توان خود را بر روی ایده اصلی متمرکز کنیم و ناخودآگاه دنباله روی شرایط روزمره خواهیم شد.
3اجزای تشکیل دهنده بوم مدل کسب و کار چه مواردی هستند؟
بر اساس مدل پیشنهاد شده توسط تیم کلارک طرح کسب و کار این بخش‌ها را در بر دارد: ۱. مشتریان ۲. ارزش ایجاد شده ۳. کانال های توزیع ۴. ارتباط با مشتریان ۵. درآمد ۶. منابع ۷. فعالیت‌ها ۸. شرکا ۹. هزینه‌ها
4آیا بوم مدل کسب و کار همان طرح کسب و کار است؟
خیر؛ بوم مدل کسب و کار با طرح کسب و کار تفاوت اساسی دارد. هرچند که در بسیاری موارد، بوم کسب و کار را به عنوان جایگزینی برای طرح کسب و کار در نظر می‌گیرند، اما در کل این دو سند با هم تفاوت دارند. طرح کسب و کار به چیستی و ماهیت و فلسفه وجودی یک کسب و کار می‌پردازد. به این معنا که در این سند به بیان ماموریت و همچنین چشم انداز‌های کسب و کار پرداخته می‌شود. داده‌های مربوط به سرمایه گذاری، نقطه سر به سر و بازگشت سرمایه، نیز می‌توانند در طرح کسب و کار ارائه شوند. بررسی بازار و اطلاعاتی در خصوص توجیه پذیری کسب و کار نیز در طرح کسب و کار جای دارند. در صورتی که بوم مدل کسب و کار بیشتر بر ارائه اطلاعاتی در مورد مدل کسب و کار می‌پردازد. با استفاده از مدل کسب و کار به طور شفاف متوجه می‌شویم که این کسب و کار از طریق خلق چه ارزشی یا فروش چه محصولات و خدماتی درآمد کسب می‌کند. به طور خلاصه، مدل کسب و کار به ما می‌گوید قرار است چه چیزی را از کجا تهیه کنیم و به چه کسی بفروشیم. مدل کسب و کار (به انگلیسی: Business Model) مفهومی جدید است که با پیدایش کسب و کارهای نوظهور و مدل‌های درآمدی جدید آنها مطرح شده است.
 

14 دیدگاه

  1. احسان نوری گفت:

    سلام و خیلی ممنون از سایت مدیر پویا با این مطالب ارزشمند.
    من چطور می تونم بوم مدل کسب و کارم رو به جای این که خودم بنویسم به کس دیگری واگذار کنم؟
    چون می خوام حتما حرفه ای نوشته بشه. ولی در این مورد دو تا مشکل وجود داره. اولین مساله اینه که به کسی که این کارو انجام میده باید کامل اعتماد داشته باشی که ایده ها و جزئیات مهم کار رو در اختیار دیگران نذاره. همچنین کسی که داره مدل رو می نویسه آیا به طور کامل از این کسب و کار و نحوه انجامش، ریسکها و پیچیدگی هاش خبر داره؟

    ممنون از پاسخ شما

    • پویا محمدی گفت:

      درود بر شما و خیلی متشکریم از این که وبسایت مدیر پویا را بازدید کردید.
      آقای نوری عزیز، قبل از هر چیز لازم است به این فکر کنید که شما برای چه منظوری به “طرح کسب و کار” نیاز دارید؟ در بیشتر مواقع، در مورد ایده‌های استارتاپی و کسب و کارهای کوچک، تهیه طرح کسب و کار یک صفحه ای و یا بوم مدل کسب و کار کفایت می‌کند برای این که مسیر را تعیین کنیم و به صورت خیلی کلی بدانیم که به کدام سمت قرار است حرکت کنیم. همچنین بهتر است که ایده پرداز یا صاحب کسب و کار خودش شخصا این کا را انجام بدهد و نهایتا از همکاران و شرکای خودش هم کمک بگیرد.

      اما مثلا در مواردی که شما قصد دارید یک برنامه ریزی سازمانی انجام بدهید و پروژه‌ها و دپارتمان‌ها را به نحوی تدوین کنید که تیم‌ها بتوانند به طور شفاف وظایف خودشان را بدانند و همچنین برای تعیین پوزیشن‌های شغلی، فهرست مسئولیت‌ها، استراتژی‌های کلی و مهم سازمان و یا جذب سرمایه گذار لازم است که یک Business Plan با فرمت حرفه‌ای و دارای جزئیات بیشتر تهیه بشود که می‌توان گفت این کار نیاز به تخصص دارد و شاید هر کارآفرین و هر مدیر نتواند این کار را به تنهایی انجام بدهد.

  2. سمانه حاجی زاده گفت:

    خیلی ممنون از سایت خوبتون. آقای محمدی من ۲ سال پیش در دوره کسب و کارهای آنلاین شما شرکت کرده بودم. امروز که در مورد بوم مدل کسب و کار جستجو کردم دوباره سایت شما رو پیدا کردم و خیلی ذوق زده شدم از این که این مطالب رو تو سایتتون به رایگان برای استفاده کننده ها قرار دادید.
    من یک سال بعد از این که کسب و کار خودم رو راه اندازی کردم، به این نتیجه رسیدم که بدون بوم کسب و کار نمی تونم روی ایده اصلی خودم متمرکز باشم و لازمه که حتما یه مدل کسب و کار یک صفحه ای داشته باشم. من کتاب مدل کسب و کار تیم کلارک رو هم خریدم و خوندم. ولی فکر می کنم مطالب وبسایت شما به خوبی مطالب این کتاب رو تکمیل کرده.
    برای من که خیلی مفید بود و حالا دیگه بوم نوشته شده کسب و کار و کارآفرنی خودم رو دارم و می تونم ازش استفاده کنم.
    دعا می کنم همیشه موفق باشید. شما مهمترین و با ارزشترین درس های موفقیت رو به من دادید.

    • پویا محمدی گفت:

      سلام و روز به خیر خام حاجی زاده عزیز
      ممنونیم که دوباره به سایت مدیر پویا سر زدید.
      و همچنین برای ما باعث افتخار هست که شما از آموزش‌های ما راضی بودید. در مورد طرح کسب و کار یک صفحه‌ای، شما به درستی فرمودید که مطالب این دوره مکمل مطالبی است که در کتاب مدل کسب و کار شما (نوشته تیم کلارک) بیان شده. در این دوره ما تلاش کردیم که نحوه تهیه بوم مدل کسب و کار را به صورتی که درک و استفاده از آن راحتتر باشد ارائه کنیم.
      خوشحالیم که در انجام این ماموریت توانستیم مفید باشیم.

  3. نامداری گفت:

    خیلی ممنون از این دوره خوب که سخاوتمندانه به صورت رایگان ارائه شده. ای کاش که مدیر پویا محتوای بیشتری توی سایتش ارائه میداد. یه سایت خوبم که پیدا می کنیم محتواش کم و محدوده. با اجازه من به عنوان فردی که مهارت های مدیریتی رو در دانشگاه تدریس می کنه، قصد دارم تجربه خودم رو با کسانی که احتمالا این نوشته رو می خونن به اشتراک بذارم.
    مشکل خیلی از افرادی که می خوان استارتاپ راه اندازی کنن این هست که روی محصول و خدماتی که می خوان ارائه بدن تمرکز می کنن ولی برای تهیه بوم کسب و کار زیاد انگیزه ندارن و چنین کاری رو ضروری نمی دونن. ولی من فکر می کنم علاوه بر انجام کارهای اجرایی کسب و کار لازمه که مدیران اجرایی و یا حتی مدیران بازاریابی به تهیه سندهای استراتژیک کسب و کارشون هم فکر کنن. بوم کسب و کار، طرح کسب و کار و طرح بازاریابی از جمله این موارد هستن.
    با آرزوی پیروزی برای شما

    • پویا محمدی گفت:

      دوست عزیز سلام و سپاس از بازخورد شما
      مطمئنا تهیه بوم مدل کسب و کار برای شروع هر کاری یک اقدام مثبت است. تهیه این سند یک صفحه‌ای، (حتی اگر تمام جزئیات هم در آن در نظر گرفته نشود)، مانند این است که فرد برای انجام کارهای مهم برنامه ریزی می‌کند و آنها را بر روی کاغذ می‌نویسد. حداقل فایده تهیه بوم کسب و کار هم این است که در میانه راه ناخودآگاه مسیرمان را تغییر نمی‌دهیم و همیشه می‌دانیم که قرار است به سمت چه هدفی حرکت کنیم و از چه مسیری عبو خواهیم کرد.
      در مورد بیشتر شدن مطالب ارائه شده در وبسایت باید عرض کنم که حتما این اتفاق خواهد افتاد و ما به زودی با تمرکز بیشتری مطالب رو درسایتمن ارائه میدیم. و البته برای بالا نگه داشتن کیفیت مطالب همچنان تلاش خواهیم کرد.

  4. سامان مهرداد گفت:

    در مورد مدل کسب و کار و همچنین طرح کسب و کار فقط میشه گفت بهترین و ضروری ترین کاریه که قبل از هر کار دیگه‌ای باید انجام بدید. مگه استارتاپ بدون طرح کسب و کار ممکنه؟
    منتورهایی رو تو مراکز معتبر(!) شتابدهی و مشاوره کارآفرینی دیدم که حتی خودشونم نمی‌تونن یک بیزنس پلن بنویسن.
    اگه دنبال موفقیت هستید خودتون دست به کار بشید و بوم مدل کسب و کارتون رو بنویسید. بوم کسب و کار هم برای خودتون بنویسید. هیچ کس به جز خودتون نمیتونه و نباید این کار رو بکنه.
    قاعدتا استارتاپ بدون بیزنس پلن شانس کمی برای موفقیت داره. مگر در شرایط خاص و استثنا.

    • پویا محمدی گفت:

      درود بر شما آقای مهرداد عزیز
      ممنون از این که دیدگاهتون رو به اشتراک گذاشتید.
      متاسفانه ایده‌های استارتاپی افراد برای بعضی از دوستان تبدیل به دکان شده. وظیفه ما آشنا کردن تیم‌های استارتاپی و کارآفرین‌ها با اصول مهم این حیطه هست.

  5. علی ملانوری گفت:

    سلام؛
    و تشکر فراوان بابت این سری مقاله کاربردی و عالی.
    کسانی که تهیه بوم مدل کسب و کار را آموزش می‌دهند، معمولا تنها یک مقدمه گذرا را در وبسایت‌ها ارائه می‌کنند و به جزئیات کاربردی نمی‌پردازند.
    در حالی که مدیر پویا در این مقالات تمام جزئیات مورد نیاز برای تهیه بوم مدل کسب و کار را ارائه کرده است.

  6. حمیدرضا دانشور گفت:

    سلام خدمت شما و ممنون که این قدر حرفه‌ای هستید. سوال من اینه که واقعا نوشتن بوم مدل کسب و کار این اندازه که شما میگید مهمه؟ من خیلیا رو می‌شناسم که بدون نوشتن بوم کسب و کار یا طرح بازاریابی و حتی بدون داشتن دانش کسب و کار تو کارشون موفق هستن و چه بسا خیلی از فارغ‌التحصیل‌ها برای اونها کار میکنن.
    چطوری میشه این موضوع رو توجیه کرد؟ چطور افرادی که کمتر میدونن موفقیت‌های بزرگی کسب میکنن؟

    • پویا محمدی گفت:

      درود بر شما آقای دانشور عزیز و ممنون از این که دیدگاه خودتان را برای ما ارسال کردید.
      لازم است به این نکته توجه کنید که نوشتن business canvas برای فردی که قرار است برای اولین بار قدم در راه بگذارد مانند این است که بخواهد یک بار از قبل همه مراحل و الزامات کار را مرور کند و در گوشه‌ای آنها را یادداشت کند. در صورتی که فردی تمام این موارد را به صورت تجربی و بدون مطالعه و تحصیل فراگرفته باشد، مسلما نیازی به این تشریفات هم نخواهد داشت. در واقع، کارآفرینان سنتی کاری که بلد هستند را بدون مشق کردن و این تشریفات به خوبی انجام خواهند داد. اما به احتمال زیاد آنها این امکان را ندارند که بدون آمادگی و داشتن مدل و نقشه، کارهایی که تجربه نکرده‌اند را هم به همان خوبی انجام بدهند.
      بنابراین مساله این نیست که همیشه افرادی وجود دارند که بدون بلد بودن می‌توانند در انجام کارها موفق شوند. بلکه آنها یا با تجربه خودشان و یا نزدیکانشان جزئیات را به خوبی فرا گرفته‌اند.

  7. رضا رئوف گفت:

    کیفیت مطالب عالیه. دوستان اگه بوم مدل کسب و کار ندارید یعنی هنوز به طور دقیق نمی‌دونید می‌خواید چیکار کنید. تو این شرایط ادعا نکنید که ما یه استارتاپ هستیم. شما در بهترین حالت یه ایده دارید.

    • پویا محمدی گفت:

      نکته‌ای که شما گفتید درسته. وقتی بخوایم یک ایده رو به استارتاپ تبدیل کنیم، لازمه مدل بیزنس داشته باشیم و به هر کدام از اجزای ۹ گانه این مدل، فکر کرده باشیم.
      در عین حال، افراد زیادی هستن که به راه اندازی کسب و کار نگاه سنتی‌تری دارن و شاید روحشان هم از وجود مفاهیم طرح کسب و کار و یا مدل کسب و کار بی خبر باشه. من معتقدم این افراد، طرح و مدل رو از قبل در ذهنشون دارن. یا قبلا شاگردی کردن، یا کار پدرشون رو می‌خوان ادامه بدن و یا به هر صورت کار رو از کسی یاد گرفتن. کسب و کارهای سنتی مثل فروشگاه، قالیشویی و یا یک مدرسه غیرانتفاعی رو در نظر بگیرید. احتمالش کمه که این کارها مدل کسب و کار نوشته باشن، اما اجزای ۹ گانه رو میشه به راحتی در اونها ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *